سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شنبه 85 آبان 20

حکمت وضو

در حدیثی از رسول خدا صلوات الله علیه نقل شده است که حضرت فرمودند خداوند وقتی نماز را واجب کرد دید که بندگانش آلوده به دنیا و گناهان شده اند لذا دستور داد که بندگان قبل از ورود به نماز اول روشنی پیدا کنند و سپس وارد منطقه روشن نماز شوند. زیرا بنده آلوده حق مشرف شدن به زیارت نماز را ندارد چون نماز پاک است و حقیقت آن تماما پاکی است ، کسی که وضو ندارد وجودش تاریک است و کسی که تاریک باشد حق ملاقات با نماز را که نور است نخواهد داشت. نه اینکه از این ملاقات جلوگیری می شود بلکه اصلا این ملاقات امکان پذیر نمی باشد چون تاریکی از جنس روشنایی نیست و سنخیتی با آن ندارد پس باید اول روشن شد و بعد وارد محدوده روشنایی که همانا نماز است گشت.
در حدیث دیگری از پیغمبر اکرم صلوات الله علیه نقل شده است که ایشان در جواب مردی که از حکمت وضو می پرسید فرمودند «شستن صورت و دستها و مسح سر وپاها در وضو رازی دارد ؛ شستن صورت در وضو یعنی خدایا هر گناهی که با این صورت و اعضاء و جوارح آن انجام دادم ، آن را شستشو می کنم که با صورت پاک به جانب تو عبادت کنم و با پیشانی پاک سر بر خاک بگذارم. شستن دستها در وضو یعنی خدایا از گناه دست شستم ، و گناهانی را که با دست مرتکب شده ام دستم را تطهیر می کنم‌. مسح سر در وضو یعنی خدایا از هر خیال باطل و هوس خام که در سر پرورانده ام سرم را تطهیر می کنم و آن خیالهای باطل را از سر به دور می اندازم. مسح پا یعنی خدایا من از جای بد رفتن پا می کشم و این پا را از هر گناهی که با آن انجام داده ام تطهیر می کنم.» اگر کسی بخواهد نام مبارک حق تعالی را بر زبان آورد ، باید دهان را تطهیر کند. مگر می شود با دهان ناپاک انسان نام خدا را ببرد ، باید دهان را با آب مضمضه کند و بشوید.
درکتاب علل الشرایع که حدیث معراج را نقل می کند آمده است :
سپس پروردگار من عزوجل فرمود «ای محمد (ص) دستت را دراز کن تا آبی که از ساق راست عرش من سرازیر است بدستت برسد پس آب فرو ریخت و من با دست راست آن آب را گرفتم و از این رو آغاز وضو با دست راست شد» ، سپس فرمود «ای محمد(ص) این آب را بگیر و صورتت را با آن شست و شو ده و خدا این شست و شو را به او آموخت که تو می خواهی به عظمت من بنگری در حالی که پاک و پاکیزه باشی سپس دو دست و بازوی خود را با راست و چپ شست و شو ده و این را به او آموخت زیرا تو می خواهی با دو دستت کلام مرا دریافت کنی و با باقیمانده آبی که در دستت هست سرت را و هر دو پایت را تا کعب مسح کن..... که من می خواهم سر تو را مسح کنم و تو را برکت بخشم و اما مسح بر هر دو پایت از آنروست که من می خواهم پای تو را به جایی برسانم که پیش از تو هیچکس آنجا پای نگذاشته است و به جز تو کسی پای نخواهد گذشت.....


  مشخصات                                                                                                    نظرات شما ()