سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوشنبه 86 خرداد 28

ده نکته‏ی فاطمی

1- سوره کوثر که در شأن و منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها نازل شده ، دارای ویژگی ژرف و شگرفی است ، به گونه ای که همه کلمات کلیدی آن ، یعنی «أعطینا» ، «کوثر» ، «فصلّ» ، «انحر» ، «شانیء» و «أبتر» فقط یکبار در کل قرآن به کار رفته اند. (نکته گو : آیت الله احمد صابری)
2- در زبان عربی هنگامی که گفته می شود «قام لها» یعنی این مرد به احترام آن زن از جای خود برخاست ، ولی هنگامی که گفته می شود «قام الیها» یعنی این مرد به احترام آن زن از جای خود برخاست و به جهت احترام ویژه ای که برای آن زن قائل بود ، چند قدمی نیز به طرف او حرکت کرد. در کتاب حدیثی بحارالانوار ، ج 37 ، ص 71 گفته شده است که هرگاه حضرت زهرا سلام الله علیها نزد پیامبر خدا صلوات الله علیه می آمدند ، «قام الیها» یعنی پیامبر نه فقط به احترام حضرت زهرا از جای خود بر می خاستند ، بلکه به جهت احترام ویژه ای که برای ایشان قائل بودند چند قدمی نیز به طرفشان حرکت می کردند و سپس حضرت زهرا را در جای خود می نشاندند. (نکته گو : حجت الاسلام فاطمی نیا)
3- هر گاه پیامبر خدا صلوات الله علیه مشتاق شمیم(رایحه و بوی خوش) بهشت می شدند ، شمیم حضرت زهرا سلام الله علیها را استشمام می کردند. (التوحید ص 118 )
4- بارها شده بود که امیرالمومنین علی علیه السلام برای تبیین سخنان خود به دیگران ، به گفتار و رفتار حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها استناد و استشهاد می کردند. (الخصال ج 2 ص 618 ) این امر نشان دهنده عظمت و جایگاه ویژه حضرت زهرا در میان مسلمانان است.
5- در روایتی آمده است که درخشندگی فاطمه زهرا سلام ‏الله علیها باعث می‏شود تا چشمان کرّوبیان ملأ اعلی‏ خیره شود (فرازی از حدیث نبوی ؛ امالی شیخ صدوق مجلس 24 ص 99) ما از این درخشندگی چه استفاده ‏ای بکنیم؟ ما باید بوسیله این ستاره درخشان ، راه به‏سوی خدا و راه بندگی را ، که راه راست است و فاطمه زهرا سلام الله علیها پیمود و به آن مدارج عالی رسید ، پیدا کنیم. اگر می بینید خدا خمیره او را هم خمیره متعالی قرار داده است ، به این دلیل است که می ‏دانست این موجود در عالم ماده خوب از امتحان بیرون خواهد آمد «سلام بر تویی که خداوند قبل از خلقتت تو را امتحان کرد و تو را در این امتحان صابر یافت »(فرازی از زیارت فاطمه زهرا سلام الله علیها) امام زمان علیه السلام نیز فرموده اند «الگوی برجسته من زهراست» (بحار الانوار ج 53 ص 180 ). (نکته گو : مقام معظم رهبری)
6- پیامبر اکرم صلوات الله علیه خطاب به صدیقه طاهره فرمودند «براستی خداوند به غضب تو غضب می کند و به رضای تو راضی می گردد» ؛ با توجه به اینکه بشر حالات مختلفی دارد ، ممکن الخطا است و در هر لحظه دستخوش تحولات گوناگون است ، معقول نیست که همیشه و همه جا مورد توجه خدا بوده و همیشه رضایتش رضای خدا ، غضبش غضب خدا ، محبتش محبت خدا و دشمنی با او دشمنی با خدا باشد مگر اینکه دارای مقام ولایت مطلقه بوده و همه رفتار و کردار او در جهت کسب رضایت خداوند متعال باشد ؛ به مانند پیامبر اعظم و امیرالمومنین که دقیقا همین مقام را دارا می باشند. (نکته گو : علامه امینی)
7- امام صادق علیه السلام به شخصی که نام دختر خود را فاطمه گذاشته بود ، فرمودند «حالا که نام او را فاطمه گذاشته ای ، مبادا که دشنامش دهی یا نفرینش کنی و یا کتکش بزنی!» (الکافی ج 6 ص 49 ) البته این سخن بدین معنی نیست که کارهای ناپسند مذکور را نسبت به دختران دیگر روا بدانیم ، بلکه نشان دهنده احترام ویژه برای دخترانی است که نامشان همسان نام فاطمه زهرا سلام الله علیها است.
8- امام صادق صلوات الله علیه فرموده اند «هر نمازی که تسبیحات حضرت زهرا پس از آن خوانده شود ، نزد من از خواندن هزار رکعت نماز در هر روز دوست داشتنی تر است» (الکافی ج 3 ص 343 ) نیز فرموده اند که این تسبیحات بهتر است پشت سرهم و بلافاصله پس از نماز و حتی پیش از آنکه پاهای خود را جا به جا کنید ، بگویید. (الکافی ج 3 ص 342 ) همچنین امام باقر علیه السلام فرموده اند که برای زنان بهتر است تسبیحات حضرت زهرا را با انگشتان دست خود بشمارند. (الخصال ج 2 ص 586 )
9- از فرزند محدث قمی (شیخ عباس قمی) پرسیدند «چه چیز باعث شد که مردم ، این همه از کتاب پدرتان مفاتیح الجنان استقبال کنند و آن را در خانه خود داشته باشند؟» (با توجه به اینکه در اکثر خانه ها در کنار قرآن ، مفاتیح الجنان هم پیدا می شود) وی در پاسخ گفت «یکی اخلاص پدرم و دیگر اینکه ایشان ثواب همه این کتاب را به حضرت فاطمه زهرا هدیه کرده بود» (پرسش کننده : حجت الاسلام فکور)
10- عارف بزرگوار مرحوم آیت الله ملاعلی معصومی همدانی فرموده بودند که برای برآورده شدن حاجات و توسل به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 530 بار بگویید «اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها بعدد ما أحاط به علمک » (خدایا ! بتعداد آنچه دانش تو بر آن احاطه دارد ، بر فاطمه و پدر و همسر و فرزندانش درود فرست». یا 530 بار بگویید «الهی بحق فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و السرّ المستودع فیها » (خدای من ! به حق فاطمه و پدر و همسر و فرزندانش و آن راز به ودیعه نهاده شده در وجود او {حاجاتم را برآورده کن}» (فاطمه زهرا ، بهجت قلب المصطفی ، احمد رحمانی ص 252 ) شایان توجه است که نام مبارک فاطمه که حرف پایانی آن تاء گرد عربی است ، طبق حساب حروف ابجد با عدد 530 برابر است.


  مشخصات                                                                                                    نظرات شما ()