سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جمعه 85 بهمن 13

عباس ؛ درگاه حسین

در کتاب شریف « معالی السبطین » روایت زیبایی نقل شده است به این مضمون : « در رستاخیز اکبر ، حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه به جناب امیر المومنین می فرمایند : یا علی به فاطمه علیها سلام بگو که برای شفاعت و نجات امت من در قیامت ، چه تدبیری دارد ؟ حضرت مولی به صدیقه طاهره این پیام را ابلاغ می کنند ، پس آن حضرت سلام الله علیها می فرمایند : ای امیر مومنان ، برای ما در مقام شفاعت ، دو دست بریده پسرم عباس بسنده و کافی است.» بزرگی می فرمود : « وادی محبت امام حسین علیه السلام سه مرحله دارد ؛ اولین آنها ، مرحله اقرار محبت به قلب و زبان است. این درجه همگانی است ؛ و اکثریت فراد در این مسیر حرکت می کنند. دومین مرحله ، همان متصف شدن به صفات خداوندی است ، که هر کسی در این زاویه قدم بر نمی دارد. اطعام ، بخشش ، احسان به خلق ، آراسته شدن به صفات نیکو و دوری از رذایل اخلاقی ، همه و همه وادی دوم است که افراد کمتری را نسبت به گروه قبل در خود شامل می شود. اما مرحله سوم ، وادی سوختن است که وصف ناشدنی است ؛ و باید با ذره ذره وجود ، آنرا لمس کرد. سلوک در این مسیر ، برای افراد انگشت شماری میسر است و هر کسی بنیه ریز ریز شدن در آن را ندارد . اما اولین کسی که در این وادی قدم برداشت ، قمر بنی هاشم علیه السلام بود که با تمام وجود سوخت و گلبانگ بندگی زد.» سپس ایشان می فرمایند : « شب عاشورا تمامی اصحاب سید الشهدا ، در نهایت شور و خوشحالی بسر می بردند. بعضی اصحاب ، محاسنشان را حنا گرفته و بعضی هم با خنده و شادی شمشیر تیز می کردند و به یکدیگر تبریک می گفتند. ولی در گوشه ای از بیابان کربلا ، ماه منیر بنی هاشم با صورتی برافروخته ، زانوهای مبارکشان را در بغل گرفته بودند و از سر غیرت بدن مبارکشان میلرزید ؛ و دائما به خود نهیب می زدند. راوی از سید الشهدا علیه السلام می پرسد که چرا اباالفضل تا این اندازه مشوش و مضطرب است و مانند باقی اصحاب در شادی شهادت بسر نمی برد ؟ و حضرت پاسخ می فرمایند که : ما بار غم و غصه تمام این اصحاب را برداشته ایم و بر دوش برادرم عباس قرار داده ایم . به همین جهت است که همگان شادی می کنند ولی عباس در نهایت صبر می سوزد.»
شمع شدی ، آب شدی ، سوختی ............................ روح ادب را ادب آموختی
بی جهت نیست که گفته اند هر گاه به کربلا رسیدید ابتدا به حرم حضرت اباالفضل مشرف شوید و پس از آن به زیارت سالار شهیدان قیام کنید ! زیرا هر کسی که قصد ورود به قلعه ای را داشته باشد ابتدا از درگاه و در آن وارد می شود و عباس بن علی باب حضرت سید الشهدا است. به قول دوستی که می گفت : « امام حسین بین المللی است. اما نمی دانم که در عباس چه شیرینی نهفته است که به خاطر آن همه خلق دست و پا می شکنند ؟ »
در هیبت تو ، سطوت حیدر دیدند ..................... در خشم تو ، التهاب آذر دیدند
آن دم که حسین را برادر خواندی ........................ در جاری تو ، زلال کوثر دیدند

معرفی کتاب :
چهره درخشان قمر بنی هاشم ؛ تالیف علی ربانی ؛ انتشارات مکتب الحسین (قم) ؛ در این کتاب زندگی ، فضائل و خصائص حضرت ابا الفضل العباس به رشته تحریر در آمده و 240 کرامت و شفاعت آن حضرت نسبت به پیروان ادیان مختلف از جمله شیعه ، سنی ، مسیحی ، کلیمی و زردشتی با ذکر سند موثق برای هر کدام ذکر گردیده است و در پایان مولف ، کتاب شناسی جامعی را درباره این شخصیت بی نظیر انجام داده است.


  مشخصات                                                                                                    نظرات شما ()