سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شنبه 85 بهمن 7

گریه ، پاک کننده گناهان

امام صادق علیه السلام از قول پیامبر اعظم صلوات الله علیه می فرمایند : « براستی شهادت حسین ، حرارتی در دلهای مومنین ایجاد کرده که هرگز سرد نمی شود » بزرگی می فرمود : « اشک برای امام حسین اگر خالصانه باشد ، نتایج عجیبی دارد. نتیجه اول آن است که ، گریه برای سید الشهداء ، حب نسبت به دوستان خدا و بغض نسبت به دشمنان خدا را زیاد می کند ، و براستی که دین چیزی بجز حب دوستان خدا و بغض دشمنان او نیست.(تولی و تبری) دومین نتیجه اشک آن است که ، گریه حقیقی و خالص انسان را سخی می کند. تنها محک محبت راستین و گریه خالصانه این است که پس از گذشت مدتی ، احساس می کنید که صفت احسان و ایثار در وجودتان زیادتر از گذشته شده است. و نتیجه سوم آن این است که گریه بر امام حسین خود به خود آدم را نورانی می کند ، و با توسل مداوم و گریه صادقانه ، جلوه خدایی پیدا می کنیم. چهارم آنکه ، هرگاه تقصیری از آدمی سر می زند ، در صفحه دل کدورتی ایجاد می شود که با هزاران آب توبه نیز پاک نخواهد شد. آثار بعضی از گناهان ابدی است و تا قیام قیامت در نامه اعمال انسان باقی می ماند. اما گریه بر سید الشهداء مانند تیزآب می ماند ؛ و لکه های آن گناهانی را که با هیچ استغفاری پاک نمی شود ، شستشو داده و از بین می برد. لذا وقتی از مجلس روضه بیرون می آییم ، در وجودمان احساس سبکی و راحتی می کنیم.»
در خصوص اشک بر سید الشهداء در کتب روایی شیعه ، سخن های بسیاری به کفایت آمده که از مجموع آنها دریافت می شود که اشک بر ایشان بزرگترین وسیله تطهیر و دفع کننده خطاها است و حتی می توان گفت که یکی از مراحل قبولی توبه اشک ریختن بر امام حسین علیه السلام است. همین بزرگوار می فرمودند : « هر کس قطره ای خالصانه برای امام حسین گریه کند ، خداوند درهای جهنم را تا ابد بروی او می بندد. زیرا خداوند که تنور حمام نساخته ، تا درونش آدم بسوزاند ! او می خواهد که به بهانه ای از سر تقصیرات این یک مشت خاک بگذرد ؛ و گریه بر امام حسین بهترین بهانه است.» شخصی پرسید پس دیگر عذاب الهی در قیامت چه معنا و مفهومی خواهد داشت ؟  فرمودند : « خداوند ، آن طرف (قیامت) همه اعمالت را به رخت می کشد. وقتی که نمایش کردارت را دیدی و حسابی شرمنده شدی ، آنوقت است که تو را می آمرزد.»

در همین رابطه بخوانید :
مراجعه به فصل ششم کتاب زیتون (خصائص الحسینیه) که در پست قبلی معرفی گردید ؛ در این فصل ، مفصل و متقن به بحث گریه بر امام حسین پرداخته شده است ؛ می خوانید :
1- ذکر مواردی که موجب جاری شدن اشک انسان می شود و اثبات اینکه همه گریه ها در عالم منشأ حسینی دارد یا به صراحت و یا غیر صریح.
2- ذکر مراحل گریه بر سید الشهداء
3- خواص گریه بر امام حسین علیه السلام
4- فضایل گریه بر ایشان
5- خواص چشم گریان و خواص اشک جاری بر امام حسین

معرفی سایت :
سایت چلچراغ   اینجا  وابسته به کانون پرورش فکری ؛ در این مجموعه نفیس بخوانید ، ببینید و بشنوید : چهل نوحه عاشورایی  ، چهل شعر عاشورایی ، چهل اثر خطاطی درباره عاشورا ، چهل نقاشی عاشورایی ، چهل لقب سید الشهداء ، چهل پرتو از زندگی امام حسین و حضرت زینب و حضرت اباالفضل علیهم السلام ، چهل کتاب درباره عاشورا ، چهل حادثه مرتبط با واقعه کربلا ، چهل کرامت امام حسین ، چهل معمای عاشورایی ، چهل سخن از امام حسین ، چهل نکته آماری از نهضت کربلا ، چهل اصطلاح عاشورایی ، چهل درس از زندگی امام حسین ، چهل خاطره عاشورایی ، چهل نکته معنوی و تربیتی از عاشورا ، چهل ضرب المثل عاشورایی ، جدول چهل واژه ، جدول چهل تکه ، عاشورا در کشورهای جهان ، اشیاء ، وسایل و نمادهای عاشورایی ، امام حسین در کلام بزرگان ، قرآن و سید الشهدا ، زندگی نامه شهدای کربلا ، اماکن مرتبط با عاشورا ، تعزیه ها ، پازل عاشورا ، بازی فکری عاشورا ، عاشورا در قرآن و نقش زنان در کربلا

پیوست :
سه خصوصیت منحصر به فرد امام حسین علیه السلام.   اینجا


  مشخصات                                                                                                    نظرات شما ()